The Dig
Po ostudně krátkém Full Thortlu potřebovali vydobýt u Lucasů zpět post krále adventur. Jejich pozice nebyla nikterak lehká, neboť se díky multimediálním shitům zprotivili většině z tvrdého jádra adventuristů, kteří před časem s chutí hltali jejich staré „velké“ adventury ala Indiana Jones. Nyní se ale začali obracet jiným směrem? Nebylo se čemu divit, mladé ambiciózní týmy, které měli vůli Lucas Arts ve všem překonat, mu počali pomalu ale jistě vyžírat adventurní koryto.
Otázka
  byla jen jedna, kdo uspokojí požadavek na Velkou adventuru? Příprava u Lucasů
  probíhala vskutku důkladně, profesionální tým, velice nadstandardní hudební
  skladatel a hlavně scénář od samotného Stevena Spielberga – to vše mělo zaručit
  patřičnou velkolepost! Asi už začínáte něco tušit… Kdekoli se Spielberg jen
  mihne, tam to načmuchne hitem.
  
Steven
  chtěl původně podle scénáře použitého v The Dig natočit velkolepý film, ale
  nějak mu nezbyl čas a tak svůj scénář svěřil kamarádovi Georgovi Lucasovi a
  jeho herní divizi Lucas Arts. Fanoušci sice později vytušili určitou vzdálenou
  podobnost této adventury s filmem Drtivý dopad, ten ale nesahal Digu ani po
  paty.
 
Spielbergův
  rukopis se do hry promítá především v důkladném prokreslení charakterů a obstojné
  dějové linii – základních to kamenech každé dobré adventury. Podívejme se tedy
  na tyhle kameny a kamínky trochu blíže…
  Na zemi se chystá
  dopadnout nadržený meteorit pojmenovaný vkusně Attila a není jiné volby než
  ho odklonit z kolizní dráhy pomocí dvou výbušnin instalovaných na jeho povrch.
  Na nebezpečnou misi se vydává pětice kosmonautů, z nichž v pozdějším dějovém
  zauzlení uvíznou pouze tři vyvolení: Vaše alter ego – lehce pedantský, zato
  však do morku kosti dobrácký kapitán Boston Low, novinářka Maggie, předurčená
  ke sbalení kapitánem :o) a kariéristický archeolog Brink.
 
Tato
  svatá trojice úspěšně naklade do meteoru výbušná vajíčka a sklidí plody své
  práce v podobě odklonu meteoru. Tady by Dig mohl končit a zařadil by se tak
  po útlý bok Full Trotlu, ku velkému štěstí všeho adventurního hráčstva tomu
  tak ale není a trojice se opět vydává na průzkum zvrásněného povrchu meteoru.
  Když pak v jedné z trhlin naleznou kovové pláty je rázem jasné, že je Attila
  skutečný Hun.
 
Hun
  který naše milé astronauty, poté co nevědomky aktivují transportní mechanismus,
  vezme na pouť vzdálenou milióny světelných let. Cizí svět čeká na prozkoumání…
  a není tu nikdo kdo by s otevřenou náručí volal vítejte. Není tu naštěstí ani
  nikdo kdo by volal vzdejte se, sežereme vás, zkráceně řečeno je tu pusto, nikde
  ani živáčka, jen tři astronauti sami uprostřed divného světa čekajícího na proklikání.
  
Jak
  poplyne čas přijdete na kloub nejrůznějším tajemstvím týkajících se nejen tohoto
  místa a mohu vás ujistit že přece jen vyjde na jevo, že tu zas tak úplně sami
  nejste. Nerad bych odkrýval více roušku příběhu, který je trošku oslazen filozofií,
  proto mi jen věřte že stojí za to a Spielberg se rozhodně nemá za co stydět.
 
K
  adventurám neodmyslitelně patří i hádanky a logické puzzle, kteréžto v Lucas
  Arts odjakživa příliš logicky nepojímali. V Digu se nacházíte v jiném světě,
  takže ona jiná logika je zde alespoň částečně ospravedlněna. Setkáte se s množstvím
  potenciálně zákysových míst, která vám zpočátku přijdou značně podivná a poté
  co jim přijdete na kloub primitivní a snad i zčásti logická… Aplikování principu
  použití všeho na všechno se bohužel místy opravdu nevyhnete.
  
Asi
  za nejvíce vymakaný a přesto nádherně logický problémek bych označil vytvoření
  netradiční výbušné návnady. Jak na to? ?Jednoduše? sestavíte rozházené a polámané
  kosti mrtvé želvy, které byly před chvílí vyvrhnuty mořskou obludou, tak aby
  odpovídaly původnímu umístění v krunýři za života želvy, do krunýře přidáte
  trhavinu a následně ony ostatky pomocí krystalu oživíte. Želva se poté začne
  opět lehkomyslně producírovat až do momentu kdy její vycházku razantně ukončí
  obrovská tlama místní lochnesky nebo chcete-li plesiosaura. Mořský drak kořist
  nestihne ani pořádně natrávit a už se z jeho bříška ozve smrtelný výbuch,
  oznamující, že je zas o jednoho adventurního predátora, který vám bránil ke
  vstupu do vody méně. Tak mě napadá, že sem právě prozradil jeden z dílčích
  elementů příběhu a sice ono zmíněné oživování mrtvých pomocí zelených kristalů,
  které vám v Digu pěkně zamotají hlavu…
  
Point
  and Click adventury jsou pro Lucas Arts domácím hřištěm takže nějaké záseky
  v ovládání nečekejte, vystačíte si pouze s jedním akčním tlačítkem a inventářem.
  Zbytečností typu Look At, Push, Pull a td. pochopitelně odpadávají.
  Tehcnické zpracování
  je na první pohled krajně archaické, v roce 95 kdy do adventur začala všeobecně
  prosakovat SVGA grafika 640×480 u Lucasů stale tvrdli v 320×240. Zdání ovšem
  někdy klame a i přes tento nedostatek působí grafika Digu místy vskutku kolosálně,
  většina scenérií, často scrolujících, je naprosto úchvatným způsobem nakreslená,
  nehledě na to že engine zvládá přímo do herních obrazovek vkládat video. Animace
  a detaily postav mohly být ovšem trochu bohatší, neboť tihle kostrbatí panáci
  v úchvatných prostředích působí místy jako pěst na oko, ale co naděláme…
  
Samotnou
  kapitolou, nebo spíše dvěmi kapitolami, je úchvatná filmová hudba, která patří
  mezi ty nejlepší co sem kdy u hry slyšel. Libozvučné melodie kosmických dálav
  dodávají většině oněch perfektních prostředí potřebný nádech tajemna. Dabing
  postav je též na profesionální úrovni pro Lucas Arts vlastní.
  Co dodat, chtělo to
  velkou adventuru a velká adventura si přece jen našla cestu do hráčských srdcí.
  The Dig není rozhodně žádná vykopávka, nýbrž poklad patřící do mé osobní top
  desítky nejlepších adventur všech dob.
Žánr: point and click, sci-fi adventura
Rok vydání: 1995
Výrobce: Lucas Arts
Distributor: Virgin
HW: 486DX 33Mhz; 8MB RAM; 2xCDROM; Win98 kompatibilní
                    