Gran Turismo
*Jóóó to bylo tenkrát když sme s tátou zakládali naši malou firmičku.
  Tehdá sme si řekli, že budem závodňáci. Táta se měl starat vo
  menežment a já sem nám měl vydělávat prachy závoděním. Řeknu
  vám, byla to tenkrát pořádná fuška sehnat ňákou káru, kerá by aspoň
  slušně tůrovala ty naše zapadlý vesnický okruhy a zároveň aby
  úplně nevysála naši kasu. Ale přece se mi to podařilo. V autobazaru
  u Velkýho Billa sem vobjevil perfektní káru. Honda Prelude z roku 91. Velkej
  Bill byl rád, že se tý kraksny zbavil a tak mi navíc přihodil pár náhradních
  dílů po předchozím majiteli. Když sme se v tom s tátou pošťourali,
  vyjeli sme poprvý na testovací vokruh. Táta říkal: *Jak ti to nepojede
  víc jak dvěstě, domů se nevracej.*
 Aby
Aby
  sem mu udělal radost, nažhavil sem motor hnedka zpočátku, což se ovšem
  nevokázalo jako nejštastnějsí řešení. Z motoru se zakouřilo
  a auto zůstalo stát na silnici. Nechtěl sem bejt terčem těch
  posměváčků, kerý měli zkoušet po nás. Proto sem se do voprav
  vrhnul jen tak na asfaltce. No, pár šroubováků padlo za voběť,
  ale podařilo se mi zprovoznit alespoň motor. Turbodmychadlo se asi
  odebralo do věčnejch lovišť. V tu se objevili machři
  s polepenou károu. Ihned mě vyzvali na závod. Tehdá sem byl ještě
  blázen, a tak sem to přijal. Ihned po startu mi frnkli do dáli. Když sem
  se jakž takž pořádně rozjel, všimnul sem si, že jejich řidič
  vybírá zatáčky nic moc způsobem. A nejen to, v jedný z nich
  dostal dokonce hodiny. Já sem toho samozřejmě hnedka využil a nacpal
  sem se před ně. Ten krásnej pocit z vedení sem si vychutnával
  do chvíle, kdy do mýho blatníku narazilo něco velkýho, plechovýho a naštvanýho.
  No co vám budu povídat, nakonec sme se společně vytlačili ze
  silnice. Sice sem měl pár modřin, ale věděl sem, že s tímhle
  fárem něco dokážu, něco velkýho.
 Když
Když
  sem takhle vobcházel po naší vesničce, vočíhnul sem si plakát na kerym
  stálo *Noční závody-Stensons Bridge Raceway*. No startovný bylo sice nějakjejch
  pět tisíc doláčů, ale přece nebudu šufařit na první
  závodnický příležitosti. Krom toho sem si fakt věřil. Když sem
  přijel na závodiště a zavez náš sporťák do boxů, vobhlíd
  sem si naše soupeře. Bylo jich jen pět, navíc jejich káry nevypadaly
  nic extra. Teda aspoň vedle tý naší. Najednou se z vobřího mikráku
  vozvalo *Všichni na start*. Táta mi ještě dal pár rad a já sem se doplazil
  na startovní rošt. Nervy sem měl tehdá v kýblu, srdce mi div nevyskočilo
  z hrudě, zpod mý helmy se valily laviny potu. Najednou se rosvítilo
  zelený světlo. Šlápnul sem na plyn co to šlo. Ani sem nevěděl
  jak, voctnul sem se v čele. Ale hned první zákruta mě o vedení
  připravila. No, musim říct, že to nebylo jen mojí vinou, pomačkanej
  plech na mym fáru je toho svědkem. Ale co, řek sem si. Jel sem dál
  a propracovával sem se dopředu. Po prvnim ze dvou kol sem byl třetí.
  Jel sem těsně za stříbrnym sršněm když tu najednou se vozvalo
  skřípání. *Asi nemam nejvěčí náskok* pomyslel sem si. Ani nevim
  jak, tehdá sem to fakt vyhrál a tak začala moje fakt skvělá kariéra.
  Prachů bylo habaděj, holky se ke mně lísaly jako divý a v počtu
  skvělejch kár v garáži sem moh tehdá trumfnout i Bonda. No jo, ale
  všechno pomine a já si teď ty skvělý časy připomínám s jednou
  skvělou hrou, jak vona se jen menuje? Jojoo, Gren Tůrismo. Jak ta
  je boží, připomněla mi moje mládí a moje velký výhry ve vysoce ceněnejch
  závodech. Tehdá ještě vo vejsledcích nerozhodovala jenom technika, tehdá
  to byl hlavně řidičův talent, a toho sem já dostal vopravdu
  hodně. A jesli se někdá dostanete k tyhletý skvělý hře,
  určitě ji vozkoušejte. No ale teďka mě už nerušte. Zbejvá
  mi vodjet poslední závod evropský série. Hahaa, jako zamlada proti Stývnsnovi…*
 No
No
  necháme teď dědečka oddávat se jeho radostem a na závěr
  vás zahrnu sprškou faktů o dědově *boží hře*. Hlavní devizou
  této závodní simulace je počet vozů, pokud zahrneme i barevné kombinace,
  dává celkový součet přesně 394 vozů. Máte na výběr
  vozidla od předních japonských výrobců (Subaru, Toyota, Honda…),
  jsou zde i některé evropské (Aston Martin, TVR) a dvě americké (Dodge,
  Chevrolet). Nabídka myslím více jak dostatečná. Závodit se dá na 21 tratích,
  které se samozřejmě dají jezdit i pozpátku a v tzv. zrcadlovém
  módu (kdy nikdy nevíte co vás čeká). První co vás na hře uchvátí je
  skvělá grafika, modely aut vypadají vskutku fantasticky. Však také všechna
  auta mají reálný předobraz. Samozřejmostí jsou reálné zvuky. Zřejmě
  nejlepší věcí na GT je, kromě grafiky, hudba. Ta byla vybrána vskutku
  fantasticky. Najdete zde taneční variace i dravé rockové rytmy, o žádné
  z písniček se nedá říct, že by byla nepovedená. Skvěle dotvářejí
  atmosféru a nutí vás stále vyhrávat (popřípadě zkoušet to znovu a
  znovu :)).
 Ihned
Ihned
  na začátku hry máte na výběr ze dvou typů hry, Arkádové ježdění
  a mód Gran Turismo. První je téměř o ničem, tedy pokud někoho
  nebaví do omrzení vyhrávat rychle za sebou následující závody (odměny tu
  jsou samozřejmě také), ale zřejmě většinu hráčů
  bude zajímat právě mód Gran Turismo, pod kterým se prakticky skrývá dědečkova
  kariéra :). Začínáte jako naprostá nula s pouhými deseti tisíci a
  vašim cílem je probojovat se na místo jedničky mezi jezdci, což obnáší
  vyhrání všech závodů, ovšem není to rozhodně taková nuda jak to vypadá.
  Některé zkoušky jsou pekelně těžké a pokud je zajedete s vozem
  o jiné výkonnostní třídě (obvykle nižší) zpřístupní se vám nová
  neobjevená auta. A úplně nakonec jsem si nechal systém tzv. Licencí neboli
  řidičských osvědčení. Každá taková licence se skládá ze
  sedmi testů plus závěrečné extra zkoušky. Licence jsou celkem
  tři, odlišené dle náročnosti. Pokud nemáte ani jednu, na pokročilejší
  závody, kde se vyhrávají zajímavé částky vás traťoví komisaři
  prostě nepustí.
 Je
Je
  toho mnoho, co se dá napsat o GT. Například o problémech s penězi,
  o skrytých speciálních sportovních vozech, o handrkování s prodejci náhradních
  dílů nebo o geniálním multiplayeru. Ale já již nenapíši nic. Nechci vám
  zkazit zážitek ze samotné hry, jelikož princip je právě v objevování
  nových a nových věcí. Vřele ji všem doporučuji.
A co by na to řekl dědeček?
  *Šafla, kde mám žuby? Joo, to gven tůvismo? No pvostě bomba. A nevotvavuj
  požád.*
Žánr: závodní simulátor
Rok vydání: 1998
Výrobce: Polyphony Digital
Distributor: Sony
HW: PSX
 
                    