Max Payne (Jaxx)
Atmosférická střílečka z pohledu třetí osoby se objevila na světle božím v roce 2001. Finský tým REMEDY, stojící za touto gamesou tajil informace o samotném příběhu skutečně až do poslední chvíle, ovšem to, co se posléze rozpoutalo na obrazovkách našich monitorů bylo pravým pařanským rájem.
První informace o hře můžeme nalézti v různých
  počítačových periodikách již v roce 1997.
  V té době neznámá finská parta nadšenců vypustila
  do světa zprávu, že zahájila práci na bombastickém
  projektu, který strčí hravě do kapsy veškerou konkurenci.
  Předpokládané datum vydání : někdy v roce
  1999. Celý svět, který v tu dobu ulítával
  na grafických orgiích hry MDK, tuto zprávu přijal
  v pasivním slova smyslu (tzn. NO A CO ? 🙂) a více se o skupinu Finů nezajímal.
  Na stránce firmy již ale byly k dispozici rané screenshoty
  ze hry samotné a artworky grafiků. Žádná revoluce
  se tehdy ale nekonala.
              
A seveřané kutili… a kutili…
  V roce 1999, tedy v roce kdy měl Max Payne vyjít ale
  Remedy vydali zprávu, že hru kompletně přepracovávají do
  jiné grafiky, zdokonalují příběh a hlavně vytahují svůj
  trumf. Do hry byl prý implementován prvek zvaný BULLET
  TIME. „Co to asi sakra je ?“ řekli si asi všichni, kdo tuto
  zprávu viděli ? (i já 🙂). A k tomu všemu vypustili opravený termín
  vypuštění : polovina roku 2001.
Po
      celou dobu vývoje byli autoři poměrně nekomunikativní,
      já sám jsem poslal email do Remedy, kdy že by to mělo
      vyjít. Byl jsem drze odmítnut se slovy „Busy now, talking
      later“. A tak jsem byl odkázán na nepravidelně updatovanou
      stránku Remedy, na nehorázně krátká prewiew
      v herních časopisech a na svou vlastní fantazii.
      Ano poznali jste to. Na Maxe Payna jsem se těšil opravdu moc. 
Mé představy
      byly do značné míry velice roztodivné, do jednotné podoby
      je scelil až malinkatý článek na www stránkách
      Remedy, že Bullet Time = MATRIX, film který se v tu dobu dostával
      do kin. Neváhal jsem a samozřejmě jsem shlédl.
      Samozřejmě že jsem si hned udělal obrázek. Max střílející v leže,
      Max zabíjející bastardy v letu nebo Max a UZI 🙂.
  Doslova jsem hltal každou novinku, až jednoho jistě krásného
  dne (určitě byla bouřka) jsem spatřil na stánku
  PNS velký artworky Maxe Payna. Neváhal jsem a samozřejmě jsem
  LEVEL zakoupil :). 
„TU
      HRU MUSIM MÍT“ linulo se v různých výškových
      odstínech z útrob mého pokoje. A taky že jo 🙂. Ihned jak se mi placka dostala do tlapek, nainstaloval jsem
      a těšil se na pařbu. 
  První co mě dostalo bylo samozřejmě intro, jóóó kdybych
  tenkrát věděl, že takhle bude vypadat celá hra, postavil
  bych vedle počítače ještě kyslíkovou bombu. Grafika
  byla samozřejmě perfektní, zvuky jakbysmet a hratelnost jedna
  báseň. Inu pustil jsem se do hraní.
  Procházím první úrovní a ihned natrefuji
  na největší devízu celé hry. BULLET TIME Rulez !!!
  Po zmáčknutí pravého tlačítka myši se
  celá hra zpomalí a Vy máte spoustu času pozabíjet
  těch pár strážných🙂. No prostě geniální nápad.
              
Děj
              hry je vyprávěn dle komiksových intermezz, kdy
  se mezi levely odvíjí komix, v pozadí běží mluvené slovo
  a obrázky komixu jsou doprovázeny příslušnými
  zvuky, dle akce probíhající na obrázku. Max Payne
  je velice dlouhá hra, je rozdělena celkem do 3 kapitol, ty se dále
  děli do 8 levelů. Celkem to tedy dává slušnou sumu
  24 levelů. Během nich nemáte čas, ani důvod, se
  nudit. Vše probíhá velice dynamicky, žádné zmatené hledání zapadlého
  tlačítka ve třetí skobě druhého reproduktoru
  nacházejícího se v šesté diskotéce
  nalevo od obchodu se zvířaty. 
              
Osobně mi
              nejvíce adrenalinu vehnala do žil poslední mise.
  V ní se mají přestřelit dráty držící sloup,
  který se má následnou explozí poslat na vzlétající vrtulník.
  Do ostřelovací pušky jsem měl jen pět nábojů.
  První čtyři šly velice blízko. Ten poslední nesměl
  minout. Střela, prásk. Trefil jsem se ! To ale nebylo vše. Ještě vystřelit
  granát na věž (exploze) jedu kolečkem myši, přejíždím
  granátomet (na vše je omezený čas, pokud bych to prošvihl,
  vrtulník by vzlétnul a rozstřílel mě na kaši)
  vracím se zpátky. KLIK. Granátomet, střela, prááásk.
  Sloup se valí k zemi a strhává sebou vzlétající vrtulník.
  GAME FINISHED.
  Max Payne je vynikající hra, potěší každého
  milovníka žánru third-person akcí a ostatní zaujme
  geniální grafikou. Navíc replayabilita je zaručena,
  jelikož na mnoha fan-stránkách je možno stáhnout si tuny
  modifikací tudíž hra jen tak neomrzí.
Žánr: 3rd person 3D akce
Rok vydání: 2001
Výrobce: Remedy
                    