HistorieÚvodnikOdkazy

Pharaoh

27 února, 2004, Jaxx Žádné komentáře

Období starověkého Egypta je velice vděčným námětem pro
spoustu her i filmů. Namátkou jmenujme sérii StarGate nebo z her
dnes recenzovaný Pharaoh. Aby taky ne, když se egyptské náboženství vyznačuje
velkým množstvím rozdílných bohů, kteří bývají velice často
připodobňováni k lidem, nejen svoji povahou. Každý bůh
je kapitolou samou o sobě.  Pokud bych měl jmenovat nějaký
další významný znak Egypta jako takového, jsou to bezesporu pyramidy a celá
egyptská architektura vůbec. Pokud jste někdy měli něco
dočinění s překrásnými egyptskými svatyněmi, starobylými
chrámy či hrobkami faraónů, musela na vás dýchnout atmosféra stará
několik tisíc let, atmosférou ovšem nepozbývající.

Když
se mi poprvé dostala do rukou hra Pharaoh, myslel jsem si, že půjde o
další tuctový produkt snažící se vytřískat nějaké ty fufníky z egyptské
mytologie. Nepřesvědčilo mne ani jméno výrobce (Sierra), protože
v tu dobu jsem dokončoval Caesara III a ten mě nijak zvlášť
neuchvátil. Sympaticky rychlá instalace s překrásnými panoramatickými
obrazy ve mně probudila hlodajícího červíka, který mi napovídal,
že by to přeci jen nemusel být takový brak.

Po prvním kontaktu s hrou samotnou se oblak pochybnosti zcela rozplynul
a přede mnou stála dlouhá překrásná hra. Výběr vašeho jména
z mnoha egyptských (ženských i mužských) mne nadchl a po zjištění,
že si lze vytvořit vlastní dynastii jsem neváhal a jal se psát dějiny
nikde nezaznamenané dynastie Jaxxenhotep :). Po bližším ohmatání herního interfacu
jsem byl rád, že změny oproti CIII byly pouze kosmetického rázu, snadnější
přistup k nejčastěji budovaným stavbám byl zjednodušen
natolik, že ani cvičená opice by se neztratila… Dají se stavět
typické budovy jako bazar, skladiště, apartmenty nebo pevnosti, pohledu
oka ovšem neuniknou speciální chrámové komplexy zasvěcené některému
z bohů (celkem jich je ve hře šest). Ty nejen že vypadají opravdu
pěkně, ale hlavně stojí vydřidušské částky, tudíž
si musíte půjčovat peníze, materiál… Ovšem výsledek stojí za to.
A ruku na srdce, kdo by si takový odznak dokonalosti do města nepostavil,
že?

Počáteční
mise s úkoly typu *Postav deset domů* jsem přešel bez mrknutí
oka. Po zhruba pěti scénářích se přede mnou objevila mapa,
ze které se dal ovlivnit další děj. Tento aspekt mi přišel velice
sympatický a neotřelý, dovoluje tak hrát hru v mnoha variantách.
Re-playabilita je tedy zajištěna. Hratelnost je tedy velice dobrá. Ani
jsem nějak nezaregistroval, že už bych měl ten zatracenej počítač
vypnout a jít se věnovat užitečnějším věcem…

Je čas na rozebrání grafiky. Ta, ačkoli je 2D působí příjemným
dojmem. Bohužel nejde přiblížit a tudíž si nemůžete detailně
prohlédnout jakoby pastelově namalované postavičky. Škoda, že si
autoři nevymysleli více animací, chůze, tlačení kárky a nošení
obušku není zrovna nejvíc… Domečky jsou namalovány také skvěle,
ale největší šok jsem zažil po postavení parku. Ten je prostě kouzelný.
Obměkčilo to i mne, každý obyvatel se dožadoval vybudování parku
i v jeho kotci a já se po shlédnutí radosti první rodinky rozhodl rezignovat
a postavil park na každičké volné místo ve městě. Obyvatelé
se mi za to odměnili maximálni tolerancí k mým tyranským daním :).
Zvuky jsou též na vysoké úrovni. Slyšíte kokrhání slepic, řinčení
hrnků, do uší vám hrají libé egyptské melodie. Dokonce jsem se přistihl,
že jen tak sedím a poslouchám hudbu a nedbám hlášek jako požár, loupež, kolaps
ekonomiky, konec mise…

Hra
bohužel nepodporuje síťovou hru. Myslím, že síťové bitvy egyptských
führerů by hru jen okořenily. Ovšem zábava v singleplayeru
je maximální. Teď zbývá jen vysvětlit, proč Pharaoh nedostal
vyšší hodnocení. Předně je to poněkud odfláknutý systém trénování
jednotek, kdy prakticky stačí postavit rekrutovnu a výrobnu zbraní a
je po problémech. Možná to teď tak nevyzní, ale vsadím se, že vás to
také naštve. Dalším bugem je občasné trhání, které určitě není
způsobeno slabou konfigurací. Zdá se, že Pharaoh byl postižen syndromem
SimCity, kdy po dosažení určitého počtu objektů na mapě
hra začíná nepříjemně slabě trhat. No a poslední, nejmenší
výtka se týká obchodování. Na mapě sice můžete určit s jakým
městem chcete obchodovat a jakou komoditu prodávat/kupovat ale to je
tak všechno, chybí mi zde prostě propracovaný obchod. To ovšem neznamená,
že se právě tento typ nebude líbit právě vám.

Pokud máte před zkouškami z egyptské mytologie, je Pharaoh ideální
učebnicí. Pokud máte rádi izometrické strategie manažerského typu, hru
vám doporučuji také. A že vás podobné hry nezajímají? Pak se tedy divím,
že jste dočetli až sem… 🙂

Hodnocení: 8/10

Žánr: budovatelská strategie
Rok vydání: 1999
Výrobce: Impressions Games
Distributor: Sierra

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *