Historie Odkazy Redakce Fórum

Jak to šlo bez Unity aneb nástroje na vytváření vlastních her v době pravěku

16. června 2020, 20:52; autor: G4ndy

Pokud s vámi cirka před čtvrt stoletím cloumaly kreativní vrtochy a zachtělo se vám vytvořit počítačovou hru, neměli jste to tenkrát věru zrovna nejlehčí. Pokud se vám nepoštěstilo na tatínka či strýčka technického ražení, nebylo moc možností, jak se seznámit s programováním – nutnou to prerekvizitou videoherní tvorby. Prý již tenkrát existovaly nějaké kroužky a kluby – kdo se ale o nich měl dozvědět bez dostupného internetu? Vzpomínám si, že se o něčem takovém psalo v časopise Abc, odkud jsem v 9 letech tupě přepisoval do starého 8bitového Didaktiku M jednoduché programy v ZX Spectrum basicu aniž bych měl potuchu o tom, co přesně jednotlivé příkazy vlastně dělají. Divil jsem se například tomu, proč se v programech pořád opakuje slovo PRINT – ve slovníku jsem si našel, že to znamená „tisknout“, ale nikde se přitom nic netisklo… GOTO jsem jeden čas považoval za nadávku – „jdi někam!“.


Má situace tápajícího kreativce, který s odřenýma ušima poskládal dohromady pár odstavců textové adventury v basicu inspirované tehdy populárními hracími knížkami Fighting & Fantasy, se změnila k lepšímu s opožděným příchodem mého prvního vytouženého PC. Limitované výrony kreativity jsem tak mohl soustředit do tvorby vlastních závodišť ve hře Stunts – předchůdci všech těch TrackManií, do tvoření puzzle levelů ve stále aktuálním The Incredible Machine nebo v plošinkovce Jetpack. Možnost vytvářet vlastní mapy pro Doom mi nějak unikla, asi se o tom tolik nepsalo v herních časopisech.   

Při tvorbě vlastních závodních tratí pro Stunts se dalo pěkně vyřádit.

Po provedení dlouho odkládaného-finančně nákladného upgradu PC jsem se konečně zpětně dostal k věhlasnému Warcraftu II nebo Age of Empires I a jejich editorům map. Nejvíc motivován k vytváření vlastních misí jsem byl pochopitelně v obdobích pařanského sucha, do kterých jsem upadal bez studny internetu, s omezenými zdroji u kamarádů a s extrémně drahými hrami v obchodech poměrně často. Samozřejmě, že když už na to přišlo, tak jsem neměl žádnou tvůrčí disciplínu: Vrcholem mé tvorby byla kratičká apokalyptická AoE kampaň o třech misích pochybné kvality jejichž „kouzlo“ spočívalo v hrubé nevyrovnanosti zúčastněných stran konfliktu.

Editor map pro Warcraft 2 umožňoval i pokročilé skriptování jednotek

A co vy? Vytvořili jste si také tu svou jedinečnou mapu či dokonce hru… nebo jste zůstali ve sladké mlze ambiciózních plánů bez zjevných výsledků tak jako já? V příštím příspěvku se pokusím rozpomenout na mé megalomanské záměry s editorem map pro Half-Life 1, home-made datadiskem pro Morrowind a tak podobně.


Komentáře ke článku


zatoichi (3. července 2020, 18:23)

Na čínské kopii NES 10 000 in 1 se dali hrát Tanks a tam byl i editor map. Mapa byla jedna obrazovka a nedalo se to ukládat, i tak se na tom ale člověk mohl vyřádit v multiplayeru ve 2 hráčích.

jfk (30. června 2020, 19:46)

ve visual basicu na střední se mi povedla krátká textovka. Obsahovala i inventář a obrázky z ms paint. Pouštělo se to jako windows aplikace v okně a vypadalo to profi. Zkoušel sem to prodávat kamarádům a rodině na disketách, no teď mě napadá že sem spíš měl zaplatit já jim za to že to chudáci vůbec hráli.

Michal (22. června 2020, 20:24)

No on byl problem ty vlastni vytvory taky tenkrat nejak rozsirit. S kamosema se daly menit mapy do stunts na disketach Nebo se jim to dalo vnutit, kdyz sme si mezi sebou kopirovali hry a na diskete bylo jeste par kb mista se tam dala prasknout nejaka vlastni mapa nebo pekne rozehrany save do civilization...

Vložte nový komentář ke článku


Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti soubory cookie.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Budiž.