Historie Odkazy Redakce Fórum

Historie

Nový úvodník 2018

Při podvečerních procházkách s malou dcerkou mám nyní prakticky každý den příležitost zavzpomínat si na své vlastní dětství. To se totiž odehrávalo ve stejných panelákových kulisách, ve kterých dnes znovuobjevujeme zapadlá dětská hřiště.

Zjišťuji, že sídliště na okraji Prahy stále skýtá pestrou nabídku skrýší, bunkrů, vstupů do kanálů, raketových základen, vetřelčích hnízd a vůbec čehokoli myslitelného. Stačí zapojit trochu dětské představivosti, nebo inspirace načerpané z bezpočtu filmů, knih či PC her... 

Když přemítám o své minulosti, nelze kromě všech těch dobrodružných výprav, toho vymetaní křoví a kanálů, všeho hraní s legem, a bojování v dračích doupatech, nezmínit právě počítačové hry. Videohry byly jednou z nejvýraznějších ikon, ke kterým jsem vzhlížel napříč dětstvím a dospíváním. 

Auru výlučnosti videoher v mém životě jen umocňoval fakt, že jsem nebyl z movité rodiny a dlouho jsem se tak nedočkal vlastního PC. K dispozici jsem měl “pouze” levnější 8bitovou konzoli od Segy, kterou jsem si někdy v 5. třídě na rodičích s vypětím všech svých sil a jejich nervů vydupal.

Obstaróžní Sega Master System pro mě byl vítanou útěchou, bohužel ale jen na krátko - kdo by chtěl v době, kdy si již na hráče brousil zuby PlayStation, pařit zastarale vypadající 2d hopsačky?

Ani klon 8bitového domácího počítače Zx Spectrum, slovenský Didaktik, mě v polovině 90. let již nedokázal uspokojit. A to navzdory tomu, že jsem mohl před kamarády předstírat, že jde vlastně o PC a že je jeho velké externí trafo ve skutečnosti harddisk... Rázem jsem začal prahnout po něčem serióznějším, moderním a drsně vypadajícím. Naplňování této mé touhy zůstávalo odkázáno na hraní, nebo přihlížení hře u kamarádů, či na čtení článků ve videoherních časopisech.

Vtipné recenze publikované v magazínech jako Excalibur (mé první číslo bylo 30 z roku 1994), Score, Level nebo Gamestar, pro mě byly dlouhou dobu nejvýznamnějším zdrojem kontaktu s děním ve světě videoher. Styl psaní redaktorů jsem obdivoval a pokoušel jsem se něco podobného rovněž sám vyprodukovat. Vůbec mi při tom nevadilo, že jsem až do poloviny 8. třídy nevlastnil PC, stačilo pár dojmů ze hry u kamaráda a podklady pro trošku fabulující recenzi byly na světě.

Výsledkem mé amatérské kreativity byl o pár let později kompilát mých recenzí, diskmag Criticall, jemuž jsem se stal v roce 2002 samozvaným “šéfredaktorem”. Ohlasy byly velmi pozitivní a vzápětí se mi díky připojení k internetu a čilé aktivitě na diskuzních fórech herních časopisů podařilo redakci rozšířit o hrst talentovaných nadšenců. Criticall tak měl v letech 2003-2005 solidní přísun autorských článků, blogových příspěvků i návštěvníků. Kromě online podoby vyšlo také 14 dílů Criticallu na přiložených CD discích u časopisů Level a Score - odtud se vzal dnes již neužívaný název disk-mag (viz historie).

Neměl jsem ambici ani schopnosti dělat z Criticallu velký projekt a tak se část redakce, která to myslela se psaním recenzí vážně, rozptýlila po větších herních webech a časopisech. Nedávno jsem na DVTV zahlédl rozhovor o českém RPG Kingdom Come s bývalým Criticallím redaktorem Jaxxem. Zahřálo mě u srdce, že se Jaxx stále drží své původní recenzentské profese. Jaromír “Jaxx” Möwald napsal o herních časopisech dokonce i skvělou retrospektivní bakalářskou práci. Další redaktor Tomáš “TOM” Nadrchal psal recenze pro hrej.cz i časopis Level. Ostatní členové redakce blahé paměti zakořenili kdesi v IT byznyse.

Pojďme ale zase zpátky do minulosti. S blížícím se soumrakem diskmagů jsem si koncem roku 2005 také vyzkoušel napsat pár recenzí pro dodnes populární server Doupě.cz, kterému vycházela i tištěná varianta (a jehož redakce byla tehdy stejně jako já hodně ulítlá do japonských animovaných seriálů a komiksů). Tím jsem si splnil sen o psaní článků do “skutečného” časopisu. Recenzování jakožto i hraní samotné pro mě již pozvolna ztrácelo na atraktivitě díky blížící se maturitě a dalšímu studium, které mě nasměrovalo na jinou kolej. Redakci Criticallu jsem samospádem rozpustil a na místní blog pak v následujících letech přispíval už jen velmi sporadicky osobní všehochutí myšlenek.

Nyní, po 15ti letech, si v rámci svých příležitostných “záchvatů nostalgie” stále rád zavzpomínám na “staré” časy psaní recenzí PC her. Situace je to poněkud absurdní, neboť jsem se zlatými časy oháněl již při vzniku Criticallu. Tehdy jsem si kladl za cíl především kritizovat soudobé “neoprávněně” vyzdvihované mainstreamové hry a “oprávněně” nadržovat titulům historickým. No, snad nedopadnu se svou několikanásobnou retrospektivou jako chronický nostalgik ve filmu Půlnoc v Paříži.

Než se nenávratně ztratím v minulém století, můžete se ke mě připojit sledováním tohoto blogu, kam budu své retrospektivní ódy umísťovat. Vymyslel jsem si pro tyto účely metodu oprašování - opráším staré recenze, které byly psané s notnou dávkou pubertální expresivnosti ve stylu “koukejte, jak jsem dobrej, aneb co kdyby si to přečetla nějaká pěkná holka, to bych asi zabodoval”, a k těmto recenzím se pokusím doplnit aktuální tematická zamyšlení. 

Samozřejmě že se při četbě mnohých článků mohu kromě kroucení hlavou a chechtání pod vousy i zastydět... Neexistuje ale žádné opravdové umění, které by vposledku nevedlo na pokraj vlastního zahanbení + i brak si najde čtenáře (dnes víc něž kdykoli předtím). Takže si z toho nic nedělám. Těším se, těšte se!

G4ndy

Původní čísla diskmagu Criticall na zavzpomínání

Nahrál jsem na internet původních 14 čísel diskmagu Criticall v originální, prohlížitelné podobě. Diskmag vycházel jako příloha na LEVEL CD/DVD. Většina článků z diskmagu byla záhy dostupná na hlavních stránkách http://criticall.gameplanet.cz v online podobě. Články si tak ale bohužel nezachovaly své původní grafické zpracování, se kterým jsem se onoho času velmi piplal. Proto vás všechny, kteří se chcete "pokochat" (kvalitním textem a gragikou - na to že mi a ostatním členům redakce bylo 16-18let ;-)), zvu k prohlídce starších čísel diskmagu Criticall. ;-) Omlouvám se za to, že některé recenze jsou opravdu psány v duchu.. no jak to nazvat.. pubertálního egoismu? ;-) no ale tak se můžete alespoň pobavit. Prohlídku zahájite kliknutím na tyto odkazy: Criticall číslo 3 Criticall číslo 4 Criticall číslo 5 (HQ) Criticall číslo 6 Criticall číslo 7 Criticall číslo 8 Criticall číslo 9 (dokonce tam jsou i výsuvná menu) Criticall číslo 10 Criticall číslo 11 Criticall číslo 12 Criticall číslo 13 Criticall číslo 14 (konečně nový design:-) Šlo to i bez databází... Původní, ryzí html vzhled Criticallu před nasazením PHP a CSS od člena redakce Blicka. Překvapení šefkuchaře: Sjednocený klub nezávislých lesních zvířátek Dnes již nevyužíváné stránky, které jsem toho času pomáhal dát dohromady jednomu kamarádovi, a jsem na ně opravdu hrdý! Vvšimněte si ani ne tak grafiky (nebo spíše raději ne ;-) ale DUCHA stránek, ze kterého je cítit příroda, harmonická snaha sdružovat se, hledat jednoznačný smysl v životě, což je typické pro děti kolem 13-14ti let... no, a my to pak v dospělosti spíše všechno pozapomínáme. Ach ta nostalgie! A navrch ještě přidávám stránky nejnadupanějšího CoD klanu Volání dutiny. No řekněte, kdo by odolal? ;-)
G4ndy

Původník úvodník z roku 2002

V dnešní uspěchané době, kdy nejen v herním světě předbíhá jedna technologie druhou ještě dříve než byla vymyšlena, je opravdu těžké přijít s něčím novým, neotřelým. Gigantické firmy jsou polykány ještě většími giganty, tvůrčí týmy si nemohou dovolit vstoupit do neznámých vod inovace, neboť v sázce je příliš mnoho. Dříve v dávných dobách byly náklady na výrobu her směšně malé a bylo zábavou, i když ne vždy, tyto hry vytvářet. Experimentovalo se, občas se někdo spálil, ale stálo to za to. Peníze začali cenit své zuby. Hráči požadovali lepší grafiku, distributoři chtěli přirozeně vydělat, programátoři museli něčím uživit své rodiny. Jakmile se ovšem stane zábava prací, povinností, nutností pak už se pomalu ale jistě začne vytrácet prvotní nadšení. Právě to motivující nadšení, které stálo na počátku u vzniku herního průmyslu. Netvrdím, že to nadšení už neexistuje, že bylo utopeno v neúprosných vodách komerce. Názor můj a mého okolí je ale jednoznačný: Už to není to co bývalo. Není to ovšem variace na téma zlatí komunisti, v tomto případě se můžeme mi všichni, jeden každý, vrátit a vyzkoušet si jaké hry byly dříve, bez předsudků, nezaujatě posoudit jejich nesporné kvality a často v němém úžasu odhalovat četné originální prvky, které upadly v zapomnění. Kvalitních starých her je neuvěřitelné množství. Samozřejmě, že svým současníkům nemohou konkurovat po stránce grafické (i když někdy je to jen otázka vkusu), co se týče ostatních aspektů od hratelnosti až po rozsáhlost mohou klasiky herního nebe směle překonat nejednu novodobou komerční slátaninu. Samozřejmě, že jsem trochu zaujatý. V názoru na staré hry zkrátka nemůže zůstat nikdo nezaujatý. Jeden je bezmezně obdivuje, někomu jsou putna, druhý je zatracuje a jde hrát radši něco co má smysl. Otočit se zády k minulosti mohou jen ti nejsilnější, nebo bezohlední. Proto se ptám, do které skupiny asi patříte. Věřím, že většina z vás chová někde v hloubi srdci vzpomínky na první setkání s počítačovou hrou, stejně tak jako na vše co bylo jednou poprvé. Nechte vzpomínky ať vám promluví do duše, vyštrachejte staré diskety a pusťte se do hraní. Bude to možná pro mnohé šok, stejně jako když potkáte starou lásku - jak vás tohle mohlo dříve přitahovat a bavit. Zkuste ale překousnout počáteční nechutenství a uvidíte, že to není zase tak špatné, a ani nebudete vědět jak, a už vás to opět chytí se stejnou vervou jako před lety. Tento imag berte jako naší malou splátku všem starým láskám z herního nebe. G4ndy
G4ndy

20. října 2004 Criticall 13

Na aktuálním, již nějaký ten pátek vyšlém, čísle Levelu se potuluje 13té číslo Criticallu a vy si ho můžete stáhnout zde. Z důvodů zvýšené pracovně-studijní zátěže a jiných podniků všech členů redakce se jedná na delší dobu o číslo poslední.
G4ndy

6. srpna 2004 Criticall 12

Odesláno 12. číslo, které vyjde pravděpodobně jak na Level tak na Score dvd/cd příloze. stahujte zde
G4ndy

8. června 2004 Criticall 11

G4ndy

18. března 2004 Criticall 10

Jubilejní desáté číslo Criticallu. Hry: Deus-Ex 2; Commandos 3; Civilization III Anime: Kimi Ga Nozomu Eien Hudba: Nirvana - Nirvana Téma: Otázky na redaktory stahujte zde
G4ndy

12. února 2004 Criticall 9

Criticall se o5 - už po deváté - objevil ne Level CD a tak jsem si nemohl odpustit uploadovat všechny články v něm vyskytlé na net. Přečíst si tak můžete čtyři Jaxxovi Recenze na Fifu 2004, Gran Turismo, Max Payne 2, Simcity 4. Dále pak mé dlouhé pění chvály na playstationovské RPG Valkyrie Profile a Masterovu recku na film Underworld. stahujte zde
G4ndy

6. ledna 2004 Criticall 8

odeslán proklatě nabitý Criticall 8 Hry: Vietcong; Pharaoh; Silent Hill; Tekken 2; C&C Generals; Hudba: Blur Biography; Téma: Manga; Shigeru Miyamoto - profil; Rozhovor s Radkem Friedrichem stahujte zde
G4ndy

11. prosince 2003 Criticall 7

Spolu s novým levelem #107 příchází i nové číslo Criticallu. Tentokrát se na kulaté placce setkáváme již po sedmé a nábídka článků je následující: Dvě G4ndyho anime recenze, a sice na korejský megaprojekt Wonderful Days a japonský fantasy seriál Scrapped Princess. Dale tu máme Han Solovu recenzi na kultovní japonské RPG pro Dreamcast - Skies of Arcadia, Masteruv první článek pro náš mag - recenzi na Starcraft: Brood War a na konec Jaxxí recku na Medal Of Honor: Allied Assault psanou přímo z první linie. Musím se také ještě zmínit o príspěvku od našeho věrného čtenáře Zrloga, který si střihnul preview na Call of Duty, tímto mu za jeho dílko děkuji. stahujte zde
G4ndy

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace