Početná komunita hráčů vizuálních novel dostala koncem května 2024 příjemný dárek v podobě hry Finding Cinderella, která je ke stažení zdarma na distribuční platformě steam. V této kreslené videohře se v roli prince dvoříte jedné z dívek a současně se snažíte během tří dnů odhalit, která z nich je vražedkyně. Povedené dílko ilustrované ve stylu japonského komiksu (manga) má na svědomí mezinárodní autorské duo Two Human Studiowo.
O kresbu se postarala Astha, studentka agrikultury z Nepálu a o programování Michal Halada, programátor aplikací ze Slovenska. Volnočasovou spolupráci navázali na jednom z internetových fór provozovaných na platformě discord. Nadšenci, kteří chtějí zkusit tvořit hry, tam nabízejí své služby, stávají se členy týmů, získávají zkušenosti a tříbí své ambice.
Číst dáleKdyž bychom se vypravili na Slovensko v 80. letech a chtěli najít Petera Stehlíka, byla by sázkou na jistotu jedna z maringotek s arcade automaty. Maringotky s videohrami někdy přidružené k poutím a cirkusům tehdy brázdily socialistické Československo a byly magnetem na kluky i holky (a jejich kapesné). Peter se takto seznámil s prvními počítačovými hrami a když pak později zahledl v klubu mládeže slovenský 8bitový počítač PMD85, byla to láska na první pohled. Rychle se naučil programovací jazyk BASIC a jal se programovat malé hry a hříčky připomínající ty z automatů.
Ačkoli Peterovu profesní kariéru počítače determinovaly a stal se programátorem aplikací a webových prezentací, trvalo nicméně ještě dalších dvacet let, než se dostal do herního byznysu. Do té doby hry jenom hrál, případně zkoušel vytvářet různé modifikace pro populární 3D střílečky jako Doom nebo Quake. Příležitost přišla v roce 2010, když si Peterův kamarád všiml, že české studio Amanita design Jakuba Dvořáka, hledá programátora. Studio zodpovědné za populární adventuru Machinarium s robotem Josefem v hlavní roli potřebovalo rozšířit tým o někoho, kdo je zručný v technologii Flash/Adobe Air. Peter oba nástroje dobře znal, neboť je používal při tvorbě interaktivních internetových stránek, takže se neostýchal a do výběrového řízení se přihlásil.
Číst dáleElektrikář Čestmír Kocián alias KocianTech byl v roce 2020 odhodlaný sbalit si saky paky a vyrazit s karavanem na cestu kolem světa. Plány mu ale překazila koronavirová opatření, a tak musel zůstat s přítelkyní doma v Česku. A aby se nenudil rozhodl se – inspirován děním kolem sebe – vytvořit post-apokalyptické RPG pro 35 let starou přenosnou herní konzoli Game Boy.
Děj hry Year 2031 se odehrává 10 let po globální pandemii, která vedla ke kolapsu moderní společnosti. Dvourozměrný neutěšený herní svět vypadá, vzhledem k technologickým limitacím pochopitelně velmi zjednodušeně a kostičkovaně – na původním Game Boyi je navíc zobrazen pouze ve čtyřech odstínech šedé. Hlavní hrdina při svém putování pustinou, horami, vesnicemi, jeskyněmi a městy naráží na ostatní přeživší, kterým může pomáhat. Sám se při tom musí starat o to, aby přežil a obstaral si potravu nebo se ubránil útokům nepřátel. Hru je možné si vyzkoušet přímo v internetovém prohlížeči až po moment, kdy se rozvine hlavní zápletka.
Číst dáleV dalším rozhovoru zaměřeném na (video)hry jsem si povídal se spisovatelem, nakladatelem a herním designerem Martinem Koláčkem. Martin se místo na dráhu učitele dějepisu vrhnul v roce 2006 na tvorbu mobilních her ve studiu Disney mobile (které tehdy čerstvě vzniklo akvizicí firmy Living Mobile). Během svého 4 roky dlouhého působení se podílel na množství titulů jako Piráti z Karibiku nebo Auta. I přes svázanost zdrojovými materiály se mu například podařilo prosadit vlastní příběh do Kačeřích příběhů. Ještě přes uzavřením studia Disney přešel so Lonely Sock, kde pracoval na mobilní stavitelské hře z podmořského světa Coral city. Dále zavítal do studia Geewa a do roku 2019 pracoval na částečný úvazek v About Fun, kde se podílel mj. na hře Tiny Miners.
Většinu času nyní Martinovi zabírá jeho nakladatelská činnost – vydávání a podpora e-knih českých indie spisovatelů. Herní design a pedagogické tendence ho nicméně neopouštějí, a tak se rozhodl vytvořit společenskou hru Pravěk: Od trilobita k člověku. Výroba deskové hry v potřebné kvalitě ale samozřejmě něco stojí, Pravěk je proto možné podpořit na darovacím portálu donio. O této nadějně vyhlížející deskovce a množství dalších témat, včetně Martinovy nejúspěšnější knihy Běžkyně, která mixuje druhou světovou válku s parkurem, jsme si povídali v rozsáhlém rozhovoru. Přeji příjemný poslech!
První pokus vybrat peníze na ambiciózní českou hororovou hru Ghost Theory na kickstarteru před lety selhal. Druhý pokus se vydařil ale vybrala se jen ta nejnižší možná částka. I tak se herní studio Dreadlocks v čele s CEO/programátorem Michalem Červenkou a herním designerem Stefanem Durmekem nevzdávalo a chtělo ve vývoji hry, ve které jde o vyšetřování paranormálních jevů z pohledu první osoby, pokračovat. Za sebou už měli tou dobou úspěšné 2D sci-fi RPG Dex (vydáno 2015) z prostředí cyberpunku, a vítr do zad jim přifukovala mobilní herní série pro děti Mimpi Dreams – ta ale vývoj další velké hry sama uživit nedokázala.
Na nadějného publishera z Japonska bylo Ghost Theory, které volitelně podporuje virtuální realitu, příliš strašidelné – asi se obával že by se hráči při návštěvě lokací odpovídajících reálným místům výskytu poltergeistů mohli po****. Inu, doporučovat z preventivních důvodů hraní s VR headsetem na toaletě by asi nebylo moc košer.
Nevadí, v Dreadlocks se nevzdávali a aby dosáhli na vidinu lukrativního grantu od studia CryTek, jali se hru předělat do tou dobou populárního CryEnginu (ten mj. poháněl také Kingdom Come Deliverence anebo Prey). Díky tomu se mohli ucházet o významnou podporu v podobě jednoho miliónu dolarů.
Číst dále20. září 2024 vychází nová česká point & click adventura z pohledu první osoby Whispers of Prague. K rozhovoru jsem proto přizval Filipa Rachůnka z dvoučlenného indie týmu Shader Mess, ve kterém na této počítačové hře posledních 9 měsíců pracují.
Filip je zkušený programátor, který má za sebou úspěšnou karieru top-managera v mezinárodní firmě. V korporátu ho to nicméně přestalo bavit, a tak se uchýlil do videoherního “důchodu”. Podobně jako před týdnem zpovídaný Jakub Maléř, není ani Filip na tvorbě her existenčně závislý, což mu umožňuje udržet si kreativní svobodu a odstup.
Již na přelomu tisíciletí pro svůj (stále fungující) herní server Brainking.com převedl do online podoby klasické deskové a karetní hry. Nelze ho tedy považovat za úplného začátečníka, Whispers of Prague nicméně vnímá jako svou první větší hru. Přečtěte si, co mi o sobě a o své adventuře prozradil.
Číst dáleMěl jsem tu čest vyzpovídat Jakuba Maléře, zakladatele malého nezávislého studia Simplemole, který v současnosti připravuje simulátor vesmírné kolonie ExoColony. Jakub je etablovaným podnikatelem v oblasti softwarových řešení a na tvorbě her tak není existenčně závislý. Game development je pro něj příjemným koníčkem, ke kterému přičuchl, když chtěl pobavit vlastní děti. Kromě nepublikované plošinkovky vytvořené v populárním open source herním enginu Godot má za sebou i jednu vydanou hru na steamu – Territory, naprogramovanou v pro hry dnes již poněkud netradičním jazyku java.
Territory byla izometrická 2D real-time strategie s jednoduchou grafikou připomínající odlehčenou verzi Spore. Hráč se v ní staral o zvířata a prostřednictvím zásahů do jejich genů měnil jejich chování tak, aby měla co největší naději na přežití a ovládnutí teritoria. Posoudit její kvality můžete prostřednictvím dema.
Během prací na ExoColony se teriorium týmu Simplemole ustálilo na velikosti 4 člennů. Rekrutování probíhalo na fórech a z řad Jakubových spolupracovníků. Jak už to tak bývá, ne každý, kdo měl zájem se na ExoColony podílet, byl nakonec ochotný se vývoji ve frameworku Unity dostatečně zodpovědně věnovat. Jakub uvádí, že potřebná časová dotace nutná k tomu, aby kontribuce člena týmu měla smysl a nezdržovala vývoj, je přibližně 16h týdně. Takové nároky samozřejmě vyžadují disciplínu za hranicí prosté zábavy.
Číst dále