HistorieRedakceOdkazy

C&C Generals

20 února, 2004, MasterPJ Žádné komentáře

Zatím poslední pokračování řady Command & Conquer. Tito vývojáři
už mají nějaké ty zkušenosti, a tak se od nich očekávalo to nejlepší.
Převedení do 3D se jim povedlo a hra má zase něco do sebe. Očekávání
jistě splnili, důkazem toho je mnoho spokojených fanoušků. Já
osobně jsem tedy čekal trochu více, ale i tak je to hra slušná a podle
mě za dohrání určitě stojí. Po multiplayeru jsem ji ovšem nikdy
nehrál, a tak nejsem bohužel obohacen o tyto zkušenosti, které ke hře bezpochyby
patří.

Tak
na tuhle hru sem se těšil už dlouho. Už dlouho sem sháněl všechny
možné recenze a preview na internetu a v časopisech zabívající se počítačovými
hrami. Doslova jsem slintal nad všemi obrázky a hltal veškeré články  popisujíci
právě tuto hru. Znáte to. Pasáže recenzí, ve kterých se autoři zmiňují
o vychytávkách, jednotkách, misích a vůbec těch nejmenších maličkostech
recenzované hry, prostě „žerete“. A když tu hru máte, čtete
je znovu a ještě raději, aby jste si ověřili, že jste již
všechny tyto věci zažili. A co to? I já dnes sedám k počítači,
abych napsal recenzi na tuto hru, která v jistou dobu byla celkem žhavým tématem
pro konvercazi dvou zainteresovaných.

A
už je to tady. Už jí dostávam do ruky. Už se blížím k počítači. Už
první CD strkám do Cdromu a už se načítá. Nervozita vrcholí, a už je tu
první okno, na kterýmž je jakýsi voják s turbanem schovávající se před
právě postupujícími vojsky americké síli s pozadím Bagdádu „v ohni“.
Strach, že na tuto hru moje mašina nestačí už sem si dávno vytrpěl
a po ujištění mnoha recenzí, že minimum této hry je pod možnostmi mého
počítače, celkem klidně procházím instalací. A už je to tu. Install
is complete. Už to jede. Po reklamě na EA Gemes se objevuje první animačka.

Ovšem po pravdě mě tato animačka zklamala. Já, zvyklý na animačky
z přechozích dílů této C&C série plných bojů a efektních
závěrů tanků, letadel a jejich výbuchů, sem nepovažoval
animaci plnou obličejů „předních“ politiků světa,
jak diskutují na téma válka (resp. nediskutují ale pronáší hesla) za dostačující.
Nakonec pak naskočily nějaké ty záběry ze hry, které sice trochu
zvedly úroveň animace, ale ne o moc. Ale pak to přišlo. Nahrálo se
úvodní menu a já byl konečně doma. Samotné menu bylo v rohu a
na pozadí právě probíhající souboj mezi Američany bránícími spadlý
Black Hawk na náměstí a neustále se vynořujícími teroristy (GLA) s
jejich rychlými leč křehkými jednotkami. (Američané jsou nezničitelní,
zkoušel sem, co s nimi udělá neustálé napadání, a ani po 2 hodinách
jim nebylo zničeno jediné vozidlo, osobně toto považuji za nedostatek
a upřednostňoval bych, kdyby je nakonec zničili a naskočilo
by to třeba znovu). Boj je v enginu hry a z tohoto důvodu
si můžete nastavit grafiku v menu a nemusíte spouštět nějakou
misi. Jak to bude ve hře vypadat uvidíte přímo zde. Hned podle toho
jsem i já poznal, že je nutné ji přenastavit.

A
začínáme. Na výběr máte tentokrát ze tří ras: Američané,
Čína a GLA (teroristé). Každá rasa má své specifikum. Jiné jednotky, a
tím myslím jiné, jiné výhody a nevýhody, jiné styly hry a v neposlední
řadě jinou hlavní zbraň.  A začnu právě tou. Američané
mají Ion Canon, jak je již zvykem. Ale tentokrát s ním můžete pomocí
myši pohybovat, což je ještě lepší :). Čína po Rusku zdědila
atomovou bombu, její efekt nemusím připomínat, a konečně nová
rasa (jak jinak by mohl fanatický hráč Starcraftu označit národ pozn.-g4-) GLA
má antraxové bomby. Vypadá to tak, že na vámi určené místo dopadne 9 antraxových
raket, které mimo výbuchu zamoří okolí. Z toho vyplývá, že na nějakou
dobu nedoporučujeme průchod paňáců po tomto území. Jak jste si
všimli, antraxová bomba má inspiraci ze života. A ne jen ta. První mise za Američany
je Osvobození Bagdádu. Tato mise vypadá opravdu propagačně. Tedy tak
na mě působí. Ze začátku malá demonstrace síly, kdy americké
tanky rozstřílejí stejný počet GLEských tanků na padrť téměř
bez jediného škrábnutí. Pak ukázka toho, že to teroristé s civilisty nemyslí
dobře – shodí na ně antrax, no a pak už to je jen masakr zbylých jednotek.

Důvod
proč americké tanky rozmetaly ty teroristické je prostý. Teroristické jsou
levnější a tudíž slabší. Ale i takový GLEský tank po všech upgradech (antraxové
střely, raketa, auto-repair, atd.) dokáže nadělat pěknou paseku.
A nebo si to v animaci přikreslili tak, jak se jim to hodilo, to vážně
netuším. V této hře jsou animace před misemi nahrazeny přímo
scénami ve hře, které plynule přecházejí to hry samotné. Mají to pěkně
uděláno, to ano, ale nevýhoda je, že někdy celkem dlouhé sekvence
nejdou urychlit. Pakliže jdou, nevím jak, nepřišel sem na to a tímto prosím
kohokoli, kdo na to přišel, aby mi to dal vědět.

Ale
jak jsem již psal, GLA má jednotky sice slabší, ale za to levnější a variabilnější.
Jejich přednosti jsou antrax, auto-repair, rychlost a vylepšování některých
jednotek. Ve smyslu takovém, že když bouchne tank, zůstane po něm
bedna (vidí je pouze GLA). A když takové malé autíčko s panáčkem
na korbě na ní najede dostane panáček lepší zbraň. Což je kouzelné.
Při troše šikovnosti a hlouposti počítače dokáže plně upgradované
autíčko zničit spoustu nepřátelských tanků. Strana GLA má
však jednu podstatnou nevýhodou a to, že nemají letecké síly. Zvláště v Generals
je letectvo docela podstatně. Letadla mají opravdu rychlé dobíjení, a tak
pakliže oponent se zapomene pojisti, máte skoro vyhráno. Američané jsou
standard. Prům. rychlost, prům. výdrž, mají létací opraváře,
raketový obraný systém, snipery. Klasa.  A Čína? Ta má naopak jednotky
drahé a pomalé, ale za to výdržně a ničivé. Po té, co přežijete
dostatečně dlouho na to, aby jste si postavili dosti velkou armádu
máte prakticky vyhráno. Náš starý známý Overlord tank udělá svoje. Přibyla
mu totiž nová vlastnost, a to možnost addonu na střechu (galtling cannon,
bunker, radio). Takže si vlastně můžete postavit úplně univerzální
skladbu „mamutů“ schopných odpovědět takřka na
jakoukoli hrozbu. Stojí tu také za zmínku to, že každá rasa má svoji speciální
jednotku, kterou můžete mít jen jednu najednou. GLA svého neviditelného
snipera, jehož skillem je vystřelování „panáčků“ z jednotek.
Čína počítačovou expertku na hackování a Američané demoličního
experta. Každá rasa má také možnost mít neustálý přísun peněz (což
je opravdu důležité, v Generals dvojnásob. Není nic horšího, než když
na vás PC vyjede s trojnásobkem tanků). Vždy tu je něco, co vám
neustále, leč v malém množství dává peníze. U Američanů
přistávací plošina pro letecké zásilky. Čína má hackery a GLA černý
trh plus zmiňované bedničky z aut. Další novinkou je přidání
jednoho malého RPG prvku a to, že po zničení určitého počtu nepřátel
dostanete hvězdičku, kterou můžete využít jako jakýsi bonus.
Každá rasa má své bonusy, to kterých třeba patří: výsadky, letecké
nálety, stavění nějaké jednotky už upgradované a tak. Strategie za
jednotlivá strany jsou tedy různé, ale musí si na to člověk zvyknout.
Musí zjistit, co mu vyhovuje. Každá strana má své vychytávky a záleží jen na
tom, jak je dovedete využít. Ovšem podle mě tu zase nejde o takovou strategii.
Stačí postavit dost jednotek a je to, i když je pravda, že bez určitého
strategického přístupu to nedohrajete. Musíte vystihnout, co postavit teď
,a co až potom. Velice důležitou jednotkou v této hře se pak
stává raketový panáček.  Pár takových panáčků totiž dokáže celkem
v pohodě zlikvidovat bandu těžkých tanků ani nemrknete.
Jejich nevýhodou samozřejmě je, že se dají přejet, a tak nejsou
prakticky chráněni. Ovšem když před tak 6 reketometníků postavíte
3 lehká vozítka, nepřátelská armáda musí být vcelku velká, aby to přežila
(ovšem, že záleží na strategii protivníka, ale proti PC je to zaručený
manévr).

Hra
se tedy hraje vcelku pohodově. Pro ostřílené hráče C&C řady
za chvíli nebude problém ani brutal enemy. Ku pohodě vám ještě hraje
vcelku hezká hudba, i když proti songům s Reda1 a 2 nic moc, ale rozhodně
neotravuje. Zato grafika se jim opravdu povedla. K té nemám co vytknout.
Stíny, efekty, pohyby, vše krása. Nejlepší je, jak rozbořená hráz zaplavuje
údolí, to je romantické, hlavně když v inkriminované oblasti jsou
nějaké jednotky. Na grafice si vývojáři opravdu vyhráli. Multiplayer
jsem měl možnost hrát jen proti počítači, který na brutal dokáže
sice pěkně pozlobit a naučit vás tak rychlosti a tomu, že se
s tím nesmíte patlat, jinak je po vás. Kdo těží má za tři a neopomenout
vývoj. To je však vše, moc překvapivých útoků od něj nečekejte
a také postrádá veškerý smysl pro humor.

Hra je to hezká a stojí za to si jí zahrát. A věřím, že pokud to
někdo hraje po multiplayeru s jinými hráči, dokáží Generals zabavit
na celkem dlouho. Ve skrimishi jde konečně nastavit spojenectví, což
předtím nešlo. Příjemná změna pakliže si toužíte zahrát
3 vs. 3.

Hodnocení: 7/10

Žánr: real-time strategie
Rok vydání: 2003
Výrobce: EA Pacific
Distributor: EA Games
HW: PIII, 128 MB RAM, 32 MB grafická karta

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *