HistorieÚvodnikOdkazy

Blog


Od Pirátů z Karibiku do Pravěku: rozhovor s herním designerem Martinem Koláčkem

7 srpna, 2024, G4ndy Žádné komentáře

V dalším rozhovoru zaměřeném na (video)hry jsem si povídal se spisovatelem, nakladatelem a herním designerem Martinem Koláčkem. Martin se místo na dráhu učitele dějepisu vrhnul v roce 2006 na tvorbu mobilních her ve studiu Disney mobile (které tehdy čerstvě vzniklo akvizicí firmy Living Mobile). Během svého 4 roky dlouhého působení se podílel na množství titulů jako Piráti z Karibiku nebo Auta. I přes svázanost zdrojovými materiály se mu například podařilo prosadit vlastní příběh do Kačeřích příběhů. Ještě přes uzavřením studia Disney přešel so Lonely Sock, kde pracoval na mobilní stavitelské hře z podmořského světa Coral city. Dále zavítal do studia Geewa a do roku 2019 pracoval na částečný úvazek v About Fun, kde se podílel mj. na hře Tiny Miners.

Většinu času nyní Martinovi zabírá jeho nakladatelská činnost – vydávání a podpora e-knih českých indie spisovatelů. Herní design a pedagogické tendence ho nicméně neopouštějí, a tak se rozhodl vytvořit společenskou hru Pravěk: Od trilobita k člověku. Výroba deskové hry v potřebné kvalitě ale samozřejmě něco stojí, Pravěk je proto možné podpořit na darovacím portálu donio. O této nadějně vyhlížející deskovce a množství dalších témat, včetně Martinovy nejúspěšnější knihy Běžkyně, která mixuje druhou světovou válku s parkurem, jsme si povídali v rozsáhlém rozhovoru. Přeji příjemný poslech!


Sám ve spacáku v domě nejbrutálnějšího poltergeista: Michal Červenka a jeho Ghost Theory

1 srpna, 2024, G4ndy Žádné komentáře

První pokus vybrat peníze na ambiciózní českou hororovou hru Ghost Theory na kickstarteru před lety selhal. Druhý pokus se vydařil ale vybrala se jen ta nejnižší možná částka. I tak se herní studio Dreadlocks v čele s CEO/programátorem Michalem Červenkou a herním designerem Stefanem Durmekem nevzdávalo a chtělo ve vývoji hry, ve které jde o vyšetřování paranormálních jevů z pohledu první osoby, pokračovat. Za sebou už měli tou dobou úspěšné 2D sci-fi RPG Dex (vydáno 2015) z prostředí cyberpunku, a vítr do zad jim přifukovala mobilní herní série pro děti Mimpi Dreams – ta ale vývoj další velké hry sama uživit nedokázala.

Na nadějného publishera z Japonska bylo Ghost Theory, které volitelně podporuje virtuální realitu, příliš strašidelné – asi se obával že by se hráči při návštěvě lokací odpovídajících reálným místům výskytu poltergeistů mohli po****. Inu, doporučovat z preventivních důvodů hraní s VR headsetem na toaletě by asi nebylo moc košer.

Nevadí, v Dreadlocks se nevzdávali a aby dosáhli na vidinu lukrativního grantu od studia CryTek, jali se hru předělat do tou dobou populárního CryEnginu (ten mj. poháněl také Kingdom Come Deliverence anebo Prey). Díky tomu se mohli ucházet o významnou podporu v podobě jednoho miliónu dolarů.

Číst dále

Whispers of Prague šeptají, že se Gabriel Knightovi podobají

26 července, 2024, G4ndy Žádné komentáře

20. září 2024 vychází nová česká point & click adventura z pohledu první osoby Whispers of Prague. K rozhovoru jsem proto přizval Filipa Rachůnka z dvoučlenného indie týmu Shader Mess, ve kterém na této počítačové hře posledních 9 měsíců pracují.  

Filip je zkušený programátor, který má za sebou úspěšnou karieru top-managera v mezinárodní firmě. V korporátu ho to nicméně přestalo bavit, a tak se uchýlil do videoherního “důchodu”. Podobně jako před týdnem zpovídaný Jakub Maléř, není ani Filip na tvorbě her existenčně závislý, což mu umožňuje udržet si kreativní svobodu a odstup.

Již na přelomu tisíciletí pro svůj (stále fungující) herní server Brainking.com převedl do online podoby klasické deskové a karetní hry. Nelze ho tedy považovat za úplného začátečníka, Whispers of Prague nicméně vnímá jako svou první větší hru. Přečtěte si, co mi o sobě a o své adventuře prozradil.

Číst dále

ExoColony, přežívání ve vesmíru již brzy v předběžném přístupu

20 července, 2024, G4ndy Žádné komentáře

Měl jsem tu čest vyzpovídat Jakuba Maléře, zakladatele malého nezávislého studia Simplemole, který v současnosti připravuje simulátor vesmírné kolonie ExoColony. Jakub je etablovaným podnikatelem v oblasti softwarových řešení a na tvorbě her tak není existenčně závislý. Game development je pro něj příjemným koníčkem, ke kterému přičuchl, když chtěl pobavit vlastní děti. Kromě nepublikované plošinkovky vytvořené v populárním open source herním enginu Godot má za sebou i jednu vydanou hru na steamu – Territory, naprogramovanou v pro hry dnes již poněkud netradičním jazyku java.

Territory byla izometrická 2D real-time strategie s jednoduchou grafikou připomínající odlehčenou verzi Spore. Hráč se v ní staral o zvířata a prostřednictvím zásahů do jejich genů měnil jejich chování tak, aby měla co největší naději na přežití a ovládnutí teritoria. Posoudit její kvality můžete prostřednictvím dema.

Během prací na ExoColony se teriorium týmu Simplemole ustálilo na velikosti 4 člennů. Rekrutování probíhalo na fórech a z řad Jakubových spolupracovníků. Jak už to tak bývá, ne každý, kdo měl zájem se na ExoColony podílet, byl nakonec ochotný se vývoji ve frameworku Unity dostatečně zodpovědně věnovat. Jakub uvádí, že potřebná časová dotace nutná k tomu, aby kontribuce člena týmu měla smysl a nezdržovala vývoj, je přibližně 16h týdně. Takové nároky samozřejmě vyžadují disciplínu za hranicí prosté zábavy.

Číst dále

Ivan Kubál a hra Vranygrai

8 června, 2024, G4ndy 3 komentáře

V rámci podcastu Na vycházce jsem vyzpovídal Ivana Kubála, autora chystané české videohry z prostředí slovanských mýtů a legend, která nese název Vranygrai. Ivan se do tohoto ambiciózního projektu pustil během koronavirového roku 2020, když se kvůli restrikcím nemohl nadále věnovat své práci produkčního velkých divadelních akcí. Během tvorby Vranygrai si stihl na dva roky profesně odskočit jako producent do studia Hangar 13. V této české pobočce Take2 zodpovědné za udržování úspěšných herních sérií Mafia nebo Top Spin nabral cenné zkušenosti. Ačkoli to explicitně neřekl, tak jsem nabyl dojmu, že v hangáru pracoval nejen na tenisovém simulátoru ale i na chystaném dalším dílu Mafie. Buď, jak buď, Ivan se nakonec cirka před rokem rozhodl začít věnovat své herní prvotině naplno.

Hru Ivan tvoří ve frameworku Unity, který se naučil ovládat z tutoriálů a experimentováním. Dokonce se v minulosti přihlásil s prototypem hry pro děti do výběrového řízení pro webový portál déčko České televize. Naštěstí se svým pokusem onehdy neuspěl – jinak by nebohý Ivan asi skončil jako autor variací interaktivního pexesa. Vybaven zkušenostmi producenta, které mu umožňují adekvátně plánovat, co přesně pro Vranygrai potřebuje, neostýchá se uchylovat ke střídmému nakupovaní externí pomoc: V minulosti si v obchodě Unity pořídil modely vytvořené ostatními autory nebo přímo zadal poptávku na výrobu postav a concept artu na zakázku na specializovaných diskusních serverech. Podporuje tak jako mnozí další indie autoři demokratizaci herního vývoje.

Číst dále

Little Kitty, Big City

19 května, 2024, G4ndy Žádné komentáře

Do žánru nenáročných indie her s domácími mazlíčky přibyl nový – dlouho očekáváný – přírůstek s nezbedným koťátkem v hlavní roli. Jako mladá domácí kočka, která umí dělat všemožné kočičí věci jako šplhání, skákání, mňoukání a vrnění (bohužel autoři zapomněli na kakání a čůrání), máte za úkol dostat se z ulice zpátky domů.

Aby to nebylo tak jednoduché, koťátko je zpočátku vyčerpané a musí nabrat sílu sněžením syrových ryb, které jsou k nalezení na různých hůře dostupných místech ve městě. Díky nabyté energii pak dokáže vyšplhat po popínavých rostlinách zpátky k otevřenému oknu pokoje, ze kterého vypadlo a hra může skončit, nebo pokračovat dokud nesplníte všechny otevřené postranní úkoly a výzvy.

Číst dále